Raphaël Faon & Andrés Salgado
The project Las fuerzas del orden subverts the traditional way of seeing works of art. At first glance, the images tend towards abstraction and seem to lend themselves to an art historical formal analysis. However, by distancing the specific mechanisms of abstract art interpretation, a device in augmented reality makes the abstract image appear as a detail of an actual photographic document: the painting spots printed on the canvases surface are actually the paint thrown by protesters over the shields of the state police, during protest movements in several countries around the world. These two degrees of perception question two ways of using painting as a medium, from the work of art to the gesture of political contestation.
El proyecto Las fuerzas del orden busca subvertir la manera tradicional de ver una obra de arte. A primera vista, parece tratarse de pinturas abstractas que se prestan a un análisis formalista. Sin embargo, gracias a un dispositivo de realidad aumentada que deshace los mecanismos de interpretación propios del arte abstracto, se revela la fuente documental y figurativa de las imágenes la cual tiene relación directa con problemas políticos contemporáneos. Las manchas expresivas de colores sobre los lienzos son pintura lanzada sobre los escudos de las fuerzas del orden público del Estado durante protestas en diferentes países. Estos dos grados de percepción cuestionan dos maneras de utilizar la pintura como medio: desde la obra de arte hasta el gesto de la contestación política.